FPIOR: Românii nu trebuie sancţionaţi pentru că aleg destinaţii turistice externe
Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România se disociază ferm de propunerea Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc, de impunere a unei taxe de promovare a turismului din România.
Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) a anunţat, miercuri, că se disociază ferm de propunerea Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), de impunere a unei taxe de promovare a turismului din România, pentru turiştii români care călătoresc în afara ţării noastre.
Preşedintele FPIOR, Valentin Şoneriu, consideră că libera circulaţie a românilor este un drept fundamental, care nu poate fi sancţionat.
"Nu am făcut parte din nici un grup de discuţii sau întâlniri pe aceasta temă şi nu susţinem, în nici o variantă, o asemenea propunere. FPIOR reprezintă mii de operatori Horeca din 18 judeţe ale României - destinaţii turistice româneşti şi susţine şi promovează interesele industriei ospitalităţii din România - dar libera circulaţie a cetăţenilor români este un drept fundamental şi care nu poate fi 'amendat' sau sancţionat. Destinaţiile de vacanţă româneşti trebuie să concureze între ele în preferinţele românilor şi se află în mod liber şi necondiţionat în concurenţă cu destinaţiile externe. Nu putem sancţiona turistul român pentru că alege Turcia sau Grecia, în timp ce autorităţile locale şi centrale şi chiar şi unii dintre operatorii privaţi nu reuşesc să coaguleze strategii de dezvoltare şi promovare a turismului în destinaţiile româneşti şi - mai grav, o strategie la nivel naţional", a declarat Şoneriu.
Secretarul general al FPIOR, Corina Martin, a precizat că turistul român nu trebuie sancţionat pentru ineficienţa statului de a atrage turişti în ţara noastră.
"Inadmisibil, să ne gândim să sancţionăm turistul român pentru ineficienţa statului de a atrage turişti în România. Ne opunem categoric unei asemenea propuneri! Considerăm că este misiunea şi răspunderea Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, în coerenţă şi permanent dialog cu Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) locale, judeţene şi regionale - să deruleze un management serios şi responsabil în cheltuirea eficientă a banilor colectaţi din taxele percepute de la turişti (city tax) şi de la operatorii din turism (taxa de promovare a turismului) - în aşa fel încât să atragă creşterea numărului de turişti în destinaţii din România şi creşterea contribuţiei acestei industrii a Turismului la PIB. Trebuie să putem vedea mai repede, în sfârşit, performanţe în a atrage mai mulţi turişti în România - dar de aceste obiective nu pot fi răspunzători cetăţenii români, care sunt liberi să aleagă unde doresc să îşi petreacă vacanţa sau o călătorie - în funcţie de preferinţe, de oferte şi de atractivitatea acestora, de pachetele de servicii oferite şi, desigur, de tarifele ofertate", a spus Corina Martin.
Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc a transmis, marţi, printr-un comunicat de presă postat pe pagina oficială de Facebook a organizaţiei, că taxa de promovare turistică percepută cetăţenilor români care călătoresc în străinătate ar urma să fie colectată de agenţiile de turism, platformele de rezervări şi alţi intermediari similari, fiind ulterior virată în contul OMD-ului naţional, într-un mod similar cu colectarea taxei speciale de promovare, cunoscută sub titulatura de "taxă de staţiune" sau "city tax".
FPTR estimează obţinerea a 15 milioane de euro, anual, din colectarea acestei taxe.